středa 1. listopadu 2017

Recenze fotoknihy Saal Digital

Tentokrát pro vás nemám připravený recept ani žádnou recenzi gastroakce, ale recenzi fotoknihy od společnosti Saal. Ale od jídla jsem nešla ani tentokrát moc daleko, protože jsem si nechala udělat moji vlastní kuchařku. A proč zrovna kuchařku? Často něco uvařím, sepíšu, dám na blog a pak už si recept nepamatuji. A ačkoliv to zní trochu vtipně, tak vlastně i já chodím na svůj blog koukat na recepty, které se mi vykouřily z hlavy a nepamatuji si poměry surovin :) Druhým důvodem vytvořit si svoji kuchařku je vlastně splnění mého přání, že bych si chtěla někdy svou kuchařku vydat. Ano, já vím - není to úplně to ono, ale třeba jednou to bude ta opravdová.
Ale teď už k recenzi. O firmě Saal Digital jsem se dozvěděla z internetu a toto je moje první zkušenost s ní. Co se ale obecně týká fotoknih, tak se dovoluji považovat celkem za profíka, protože už jsem jich udělala určitě nějakých 8 - 10 kousků. Většinu z nich jsem dělala v CEWE programu přes DM drogerii. V následujícím hodnocení se tak budu většinou obracet a odvolávat právě na CEWE, se kterým budu Saal porovnávat. Recenzi jsem rozdělila na několik částí, aby to bylo co nejvíce přehledné a souvislé.



Program Saal Designer obecně
Program, ve kterém se fotokniha vytváří je na první pohled grafický příjemný a přehledný. Kdo už někdy nějakou fotoknihu dělal, zjistí, že se programy nijak výrazně neliší nebo lépe řečeno pracují na podobném principu. Chvilku mi trvalo než jsem se zoorientovala a přehodila svůj mozek z  CEWE na Saal, ale to je běžné, když pracujete v novém programu. Stejně jako ostatní programy i Saal Designer nabízí knihu vytvořit automaticky úplně nebo částečně, ale to já nikdy nevyužívám, protože si chci vše udělat podle svého. Vždy tak volím prázdnou šablonu, což je sice nejtěžší, ale zároveň nejsvobodnější varianta.

Práce v programu
Na levé straně pracovní plochy se nachází zdrojové okno, kde vyhledáváte soubory a následně fotografie. Pod tímto oknem se pak zobrazují fotky z vybraného souboru, které prohlížíte a vybíráte do knihy. Nevím jestli to nejde a nebo jsem to pouze nenašla, ale je škoda, že nelze okno zdrojových souborů zavřít a mít tak větší prostor pro prohlížené fotky. Je to totiž o dost pohodlnější.
Vrchní lišta nabízí například možnosti textového pole, ale je zde třeba také možnost upravovat právě zvolenou fotku (upravit jas, kontrast...). Samozřejmě, že je mnohem lepší fotky upravit předem v profesionálním programu, ale běžní uživatelé tuto funkci určitě ocení. Ve vrchní liště jsem také po dlouhém hledání našla mé oblíbené masky a rámečky. Ty se používají na jednotlivé fotky a vykouzlí vám tak třeba roztřepené okraje fotky a nebo tvar srdce či hvězdy. Masek a rámečků je ale na můj vkus v programu zoufale málo. V CEWE je v základní verzi programu také omezený počet rámečků, ale máte možnost si ostatní zdarma stáhnout přes internet. To samozřejmě zabere nějaký ten čas, ale když budete vytvářet další fotoknihu, všechny stažené prvky vám v počítači zůstanou. Já  masky používám moc ráda a proto jsem si jich stáhla opravdu hodně. Nemohu si ten výběr v CEWE vynachválit, takže mne mrzí, že Saal jich má tak málo. Ti, kteří ale vkládají fotky pouze v původním obdélníkovém formátu, tento nedostatek ani nezaznamenají.


No a dostávám se k nezbytným funkcím fotoknihy, které se nacházejí v pravé liště a to jsou: Projekt, Pozadí, Kliparty a Návrhy. Začnu odzadu s návrhy, což jsou vlastně předpřipravené stránky v určitém designu s různým počtem rámečků pro fotky. Zde se mi velmi líbily návrhy především pro svatební nebo baby knihu. Kdo bude vyrábět fotoknihu pro miminko, bude určitě nadšený. Kdyby ale  do nabídky ještě přibylo více ostatních návrhů, určitě by to bylo fajn. Samozřejmě si můžete vytvořit nějaký svůj design sami a jestli ho chcete opakovat na více stránkách knihy, můžete si ho jednoduše uložit. To jsem já při vytváření kuchařky využila hodně a je to užitečná funkce.
Dalším důležitým prvkem jsou kliparty. Tedy asi jak pro koho. Ten kdo vytváří profesionální fotoknihy pouze s velkoformátovými fotografiemi, tak je možná ani nepoužije, stejně tak, jako jsem je téměř nepoužila ve své kuchařce. Ale ve svých předchozích fotoknihách je používám často, zejména, když se jedná o rodinnou dovolenou nebo dětské album. V programu je celkem 1566 klipartů a přesto mi nabídka přijde nedostatečná. Velká část z obrázků je totiž podle mne více méně infantilní a vhodných spíš pro děti. Chybí mi více vkusných obrázků, třeba s cestovatelskou tématikou... V CEWE knize si opět můžete stáhnout velké množství klipartů, třeba krásná razítka s názvy světových metropolí, černobílé obrázky a miliony dalších. To mi tady chybí. Je ale pravda, že s výběrem ornamentů a květinových motivů už je na tom Saal líp.
Nezbytnou součástí každé fotoknihy jsou pozadí. Ty si můžete i filtrovat podle barev nebo vzorků. Saal nabízí mnoho různých pozadí od jednobarevných přes vzorkované a barevné s ornamenty. Našla jsem ale docela málo těch fotografických. Ocenila bych třeba foto pláže, moře, detail písku, stromy atd. Ale to je asi otázka vkusu. V práci s pozadími mne ale v programu Saal Designer zlobila jedna neposednost.  Nevím, jak ostatní, ale já volím pozadí většinou tak, že vložím fotky a pak překlikávám různá pozadí a ta zase vracím a čekám, co mi padne nejvíc do oka. Když ale zvolím pozadí, překliknu na jiné a dám zpět, kurzor mi zase skočí na to pozadí, které jsem vrátila a já tak vždy ztratím linku, kde jsem s vyzkoušenými pozadími skončila. Asi je to jen taková malichernost, ale docela mne to během tvoření otravovalo.


Fotokniha v reálu
Po dokončení práce v programu jsem fotoknihu jednoduše objednala přes internet a za pár dní mi přišla domů. Když jsem otevřela balíček, byla jsem ohromená krásnou obálkou, ale překvapení mne čekalo i uvnitř. Celá kniha je na kvalitním tvrdém papíře (doporučuji určitě lesklý papír) s velmi pěkně řešenou vazbou. Provedení knihy působí opravdu luxusně a velkoformátové fotky krásně vyniknou. Myslím si, že Saal kniha je to pravé pro nějakou speciální příležitost. Když budete vyrábět svatební knihu, knihu pro narozené miminko nebo třeba album ze svatební cesty, tak vám Saal určitě doporučuji. Provedení je opravdu o level výš. Já mám malou dcerku a její druhou fotoknihu plánuji udělat právě přes Saal Digital.
Až budu ale zase dělat fotoknihu z naší běžné dovolené, upřímně říkám, že asi zůstanu u CEWE. Přeci jen je zde i finanční stránka a Saal je dražší, i když tomu odpovídá i kvalita knihy.

Shrnutí

Plusy:
  • velmi krásné a hlavně kvalitní provedení fotoknihy, dobře řešená vazba
  • luxusní vzhled vhodný pro uchování speciálních okamžiků
  • velký výběr návrhů stránky hlavně pro svatební knihu nebo knihu pro miminko
Mínusy:
  • malý výběr masek a rámečků v programu
  • většina klipartů je infantilní a spíše pro děti, chybí vkusné obrázky
  • vyšší cena



2 komentáře:

  1. hezké a nápadité 😁 aspoň budou mít děti památku 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já na fotoknihy nedám dopustit. Nechtěla bych mít všechny fotky pouze v PC a tohle je hezký způsob, jak mít fotky fyzicky na ukázku :)

      Vymazat