neděle 12. listopadu 2017

Svatomartinská vína

V sobotu 11.11. byl svátek svatého Martina, který je v českých zemích spojený s několika tradicemi a pranostikami. Když se řekne Svatý Martin, tak si každý většinou vybaví, že má přijet na bílém koni, což přeneseně znamená, že má přinést sníh. K tomuto dni se neodmyslitelně po staletí váže zvyk upéct svatomartinskou husu s lokšemi, děvčata také pekla plněné rohlíčky. Tyto dny se ale také po úspěšné sklizni a zakončeném roce na poli a vinici scházeli hospodáři a také vinaři, aby rok zhodnotili. Otevíraly se a ochutnávaly první mladá vína, aby napověděly, jaký bude ročník.
Je fajn, že tradice přetrvávají, i když je dnes často v dost komerčním rozměru. Ale to už záleží na každém, jak si to udělá že? Než jsme se přestěhovali, tak jsem žádnou husu nikdy nepekla, protože stará trouba nebyla nic moc. Letos jsem se na to ale vrhla, i když tedy trošku jinak. Nepekla jsem husu, ale kachnu, protože jsem nechtěla pro dva lidi péct celou a čtvrtky hus už jaksi nebyly. No co, pro nás žádný velký rozdíl, protože jsme si pochutnali i tak :) A svatomartinské vínečko jsem měla možnost ochutnat už s předstihem v pátek 10.11., kdy jsem byla pozvaná na příjemnou ochutnávku svatomartinských vín do Alkohol.cz. Ráda jsem pozvání přijala, protože právě taková vína patří k mým oblíbeným.


Ochutnali jsme 5 vzorků - 3 bílé, 1 růžové víno a 1 červené. Já měla vždy víc ráda bílé, červené víno si dávám jen vyjímečně. Jsou lidé, kteří respektují sezónu a v létě preferují bílé víno, v zimě naopak dávají přednost těžšímu červenému vínu. To já ne - mne opravdu po celý rok nejvíc potěší suché, lehké a svěží bílé víno, takže ty Svatomartinská jsou pro mne jak dělaná :) Jedinou vyjímkou je pro mne asi svařák na vánočních trzích :D

Následující hodnocení berte prosím jako můj subjektivní a neodborný názor, nejsem vinař ani přeborník v konzumaci vína.
Prvním vzorkem bylo bílé víno odrůdy Muller Thurgau ze sklepů Valtice. Ačkoliv to byl první vzorek, tak mi nakonec chutnal asi nejvíce. Víno je suché, má svěží chuť a mísí se v něm různé ovocné tóny. Je vynikající k jednohubkám a pro mne splňuje vše, co má takové Svatomartinské víno mít. My jsme si ho vychutnali s kanapkami se sýrovou pěnou.


Druhým ochutnávaným vínem bylo Veltlínské červené z vinařství Mádl (Velké Bílovice). Ačkoliv má odrůda v názvu červenou barvu, tak se jedná o víno bílé - nenechte se zmást. Toto víno bylo oproti tomu prvnímu ještě trochu sušší a výraznější. Plná chuť a krásná vůně byly předností tohoto vína. Víno příjemně perlí na jazyku. Podle mne druhý nejlepší vzorek. Kdo má rád Veltlín, tak ho určitě moc doporučuji. Vinařství Mádl je menší rodinné vinařství ve Velkých Bílovicích s dvacetiletou tradicí

Třetím vzorkem byl Muškát moravský z vinařství Gottberg. To je mladé vinařství, které možná někteří znáte i ve spojení s moderní vinařskou architekturou. Jak mnoho lidí ví, muškát je velmi aromatická odrůda, ale u tohoto mladého vína, to nebylo tolik patrné. Což mne potěšilo, protože nemám ráda příliš navoněná a sladší vína. Ve víně jsem cítila maliny a ostružiny. Také tam ale trochu byla cítit síra. A jak mi bylo řečeno, je to způsobeno tím, že toto mladé víno bylo lahvováno opravdu jen před pár dny a síra ještě nestačila vyprchat. Ale třeba za týden už to nebude téměř znát. No, tak nevím...



Čtvrté ochutnávané víno bylo Svatovavřinecké rosé z Nového Vinařství, Village. Toto růžové suché víno mělo příjemnou a lehkou chuť s ovocnými tóny. Já opět cítila maliny a jahody. Chuť byla plnější než u bílých vín. My jsme si u tohoto vína pochutnávali na vynikajících kanapkách s luxusní paštikou a granátovým jablkem.

Poslední ochutnávané víno bylo červené Svatovavřinecké ze stejného vinařství. Na to, že je to víno červené, je lehké a svěží. Kdybych měla pít červené, vyberu si asi právě takové, které je lehké a voní po ovoci.



Byl to příjemně strávený večer  ve společnosti příjemných lidí spolu s dobrým jídlem a českými mladými víny. Věřím, že Svatomartinská vína jistě znáte, ale jestli ne, určitě nějaké vyzkoušejte. Na páteční večer se jistě bude hodit :)

2 komentáře:

  1. Já víno nepiju, jsem abstinent, ale zaujala mě kombinace paštiky a granátového jablka :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :) Ano, tak kombinace byla opravdu povedená. A sýrová pěna byla ze 3 druhů sýrů, včetně kozího a také to byla pecka :)

      Vymazat